Turism

ANPC – decizie pro normalitate pe litoralul românesc

ANPC consiliază mediul de afaceri de la malul mării, înaintea Comandamentului Litoral 2024

Conducerea Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a inițiat o sesiune de consiliere online cu mediul de afaceri din domeniul turismului care activează pe litoralul Mării Negre, înaintea începerii activității Comandamentului Litoral 2024 – structură special creată a ANPC pentru monitorizarea activității comerciale, în sezonul estival, în această zonă.
În introducerea sa, Sebastian Hotca, președintele intermiar al instituției a subliniat importanța dialogului, a colaborării și deschiderii manifestate de ANPC și de operatorii economici de la malul mării, în sprijinul respectării drepturilor consumatorilor și în beneficiul acestora. Totodată, șeful Autorității a subliniat rolul extrem de important al controlului voluntar, procedură la care pot apela operatorii economici, pentru a fi siguri că prestația lor comercială se supune exigențelor de control ale ANPC și că, astfel, turiștii care vizitează litoralul vor fi din ce în ce mai mulți și mai mulțumiți.
Directorul general, Paul Anghel, a avertizat, în deschiderea prezentării sale, asupra posibiliității apariției unor falși comisari – fapt care a mai fost semnalat în media -, subliniind că echipele de control ale ANPC prezintă întotdeauna legitimația de serviciu, iar fotografia și numele lor se regăsesc pe site-ul instituției, și că, desigur, aceștia nu pot încasa niciun fel de sume de bani, plata amenzilor realizându-se de către operatorii economici în contul de trezorerie menționat pe procesul verbal de constatare a contravenției.
Directorul general a continuat cu prezentarea aspectelor vizate de comisarii ANPC, în timpul verificărilor, detalii prezentate și în fișele de control, aflate pe site-ul instituției, respectiv:

  • să obțină sau să actualizeze autorizațiile de funcționare ale locațiilor
  • să verifice, din punct de vedere metrologic, aparatura de măsurare folosită în activitatea comercială
  • verificarea conformității etichetelor alimentare care trebuie să conțină următoarele elemente obligatorii, și anume:
     denumirea produsului alimentar
     lista ingredientelor
     lista alergenilor
     cantitate/categorii de ingrediente
     cantitatea netă de produs
     data durabilității minimale/data limită de consum
     condițiile speciale de păstrare și/sau condițiile de utilizare
     numele/denumirea comercială și adresa comerciantului
     țara de origine/locul de proveniență
     instrucțiuni de utilizare
     concentrația alcoolică
     declarație nutrițională
  • verificarea informațiilor care sunt obligatorii a fi prezente în listele meniu, ale unităților de alimentație publică a (atât în restaurante, cât și pentru listele meniu online):
     denumirea preparatului culinar
     cantitatea netă/preparat (valabilă după prepararea termică)
     lista ingredientelor utilizate la pregătirea preparatelor
     a celor cu efecte alergene
     prețul de comercializare
  • în ceea ce privește etichetarea produselor tradiționale, este neconformă folosirea, pentru produsele realizate industrial, a sintagmelor de tipul:
     ”de casă”
     ”ca acasă”
     ”ca la mama acasă”
     ”țărănești”
     ”tradițional”
     ”metodă tradițională”
  • condiții de depozitare și expunere a preparatelor la comercializare
     preparatele calde, la minimum +600 C
     preparatele reci, la maximum +80 C
  • în cazul unităților de cazare:
     informații obligatorii afișate la recepție: certificate de clasificare.sau autorizația provizorie de funcționare, certificat constatator, tarife maximale, placheta cu telefonul consumatorului (de pe site-ul www.anpc.ro)
     cerințe obligatorii pentru spațiile de cazare: dotarea camerelor în funcție de clasificare; starea accesoriilor de dormit (saltea, perne, hisă de protecție etc.), a lenjeriilor, prosoapelor etc.; starea de curățenie din anexe și grupuri sanitare; asigurarea materialelor necesare igienei personale la grupurile sanitare din unitate; montarea uscătoarelor cu aer cald sau a distribuitoarelor de prosoape de hârtie în grupurile sanitare comune (nu sunt permise cele textile)
  • în cazul operatorilor de plajă:
     să aibă registrul de evidență a calității apei
     să asigure cel puțin 8 mp de uscat/persoană
     plaja să fie întreținută în permanentă curățenie, să fie dotată cu recipiente de colectare a deșeurilor (cel puțin un recipient la 250 mp de plajă)
     să nu existe pe plajă reziduuri solide (lemn cauciuc etc.), detergenți sau produse petroliere
     prezența algelor sau a altui tip de vegetație de plajă este permisă numai în locuri special desemnate
     asigurarea numărului recomandat de dotări sanitare
     asigurarea rampelor de acces pentru persoane cu dizbilități
     asigurarea calității nisipului, atât uscat, cât și umed
  • în cazul echipamentelor de agrement
     să pună la dispoziție instrucțiunile de exploatare furnizate de producător
     să informeze consumatorii, în cel puțin două limbi de circulație internațională, prin afișarea denumirii echipamentului, date de identificare ale deținătorului, modul de utilizare, potențiale pericole
     să dețină documentația furnizată de producător
     să efectueze reparațiile și lucrările de întreținere a echipamentului
     să asigure personal de deservire autorizat
     să nu folosească avertizări de tipul ”utilizare pe riscul dumneavoastră”.
    În cadrul întâlnirii, a fost subliniat faptul că există o îmbunătățire semnificativă a condițiilor oferite turiștilor pe litoralul românesc și că operatorii economici sunt deschiși către o colaborare continuă cu autoritățile locale sau centrale, astfel încât gradul de satisfacție al consumatorilor, raportat la modul în care le sunt respectate drepturile, să fie cât mai ridicat.
    ”Cred că toți operatorii economici au înțeles, în cadrul sesiunii de consiliere, importanța menținerii condițiilor de comercializare a produselor și serviciilor pe care le oferă consumatorilor la un nivel cât mai ridicat, astfel încât, în principal, să nu fie pusă în pericol sănătatea și viața consumatorilor.
    Rolul ANPC are, pe lângă acțiunile de control, o componentă importantă în ceea ce privește informarea consumatorilor și consilierea operatorilor economici, astfel încât acest sezon să fie cât mai reușit pentru toți turiștii” – Sebastian Hotca, președinte interimar ANPC.

Related Articles

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button