PoliticăSocialȘtiri externeȘtiri naționale
Repararea aparatelor electrice și electronice – prioritate pentru Parlamentul Europei
Deșeurile electrice și electronice sunt vinovate de generarea a 35 de milioane de tone de deșeuri anual în UE.
Parlamentul UE susține, printr-o propunere legislativă, dreptul cetățenilor Uniunii de a repara obiectele electrice și electronice.
Patru motive pentru legislația privind „dreptul de a repara”:
- Conform unui sondaj Eurobarometru din 2020, 77% dintre consumatorii din UE ar prefera să-și repare bunurile în loc să cumpere unele noi, dar sunt nevoiți să le înlocuiască sau să le arunce din cauza costurilor de reparație și a lipsei serviciilor de reparații
- Un alt obstacol în calea unei atitudini de consum mai durabile este uzura: anumite produse sunt proiectate să se strice după o anumită perioadă de timp sau folosire. În anumite cazuri, componentele unor aparate sunt astfel construite înât nu se pot demonta și schimba.
- Repararea echipamentelor electronice ar fi un lucru bun pentru mediu, conducând la o reducere a consumului de resurse, mai puține emisii și mai puțină energie consumată.
- Produsele electronice sunt sursa de deșeuri cu creșterea cea mai rapidă în UE, însă o mică parte dintre acestea este reciclată.
Parlamentul European caută soluții pentru ca aceste reparații să devină sistematice, atractive și la costuri rezonabile.
Printre măsurile pe care deputații le vor solicita în viitoarea propunere legislativă se numără:
- Vânzătorii ar trebui să repare mai degrabă în perioada de garanție legală, dacă reparația este mai ieftină sau are un cost egal cu înlocuirea unui bun. Garanția legală ar trebui prelungită cu un an după ce un produs a fost reparat.
- Consumatorii ar trebui să aibă dreptul de a solicita reparații pentru produse precum mașini de spălat, aspiratoare, smartphone-uri și biciclete chiar și după expirarea garanției.
- Pe toată durata reparației ar trebui oferite dispozitive de schimb.
- Platformele online ar trebui să ajute consumatorii să găsească reparatori locali în zona lor.
- Consumatorilor ar trebui să li se ofere stimulente pentru a repara produsele în loc să le înlocuiască cu altele noi.
- Producătorii ar trebui să ofere acces gratuit la informații privind reparația și întreținerea produselor.
- Trebuie oferite informații cu privire la posibilitatea de reparare a produselor.
Urmeză negocierile dintre Parlament și Consiliul UE asupra formei finale a legislației, după ce Consiliul își adoptă la rândul său poziția de negociere.
Sursă: www.europarl.europa.eu
Sursă foto: app.croneri.co.uk