În contextul incidentelor legale de anularea unui număr important de zboruri operate de compania TAROM SA, conducerea Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a invitat la sediul său, în data de 9.07.2024, reprezentanții acestei companii, pentru a discuta modalitățile concrete prin care pasagerii afectați de aceste anulări vor fi despăgubiți.
Din discuție a reieșit că, în urma evenimentelor de pe 8.07.2024, TAROM va despăgubi toți pasagerii care au achiziționat bilete direct de la companie și care depun cerere de plată a compensațiilor, conform legii.
Conform Regulamentului european 261/2004, compensațiile la care consumatorii au dreptul, în urma anulării zborurilor sunt:
a) 250 EUR pentru toate zborurile de 1 500 kilometri sau mai puțin;
b) 400 EUR pentru toate zborurile intracomunitare de peste 1 500 kilometri și pentru toate zborurile cuprinse între 1 500 și 3 500 kilometri;
c) 600 EUR pentru toate zborurile care nu intră sub incidența literei (a) sau (b).
În plus, pasagerii au dreptul la:
- Asigurarea de mese și băuturi răcoritoare pe timpul așteptării zborului de redirecționare, precum și a două apeluri telefonice sau două mesaje electronice.
- Asigurarea cazării, dacă perioada de așteptare a zborului de redirecționare include o noapte, și transportul între locul de cazare și aeroport în cazul unei redirecționări
Pentru soluționarea situației create, ANPC recomandă: - pasagerii trebuie să păstreze și să pună la dispoziție bonurile/facturile prin care au achiziționat cazare, transport între locul de cazare și aeroport, în perioada în care zborul a fost anulat și până la rerutare, întrucât pot solicita rambursarea acestor costuri suplimentare, dacă transportatorul nu a asigurat asistența menționată.
- pentru a primi compensații și rambursarea costurilor suplimentare, în urma anulării curselor din data de 8.07.2024, consumatorii trebuie să se adreseze companiei printr-un e-mail, la care să atașeze biletul de avion / rezervarea pentru a demonstra că urmau să fie pasageri al curselor anulate și, dacă este cazul, să pună la dispoziție bonurile / facturile prin care au achiziționat cazare, transport între locul de cazare și aeroport, în perioada în care zborul a fost anulat, până la rerutare, precum și datele bancare (deținător cont, bancă, IBAN) pentru a primi sumele solicitate.
Atenție! În cazul reclamațiilor depuse la companii private pentru recuperarea compensațiilor, acestea prestează servicii contra cost.
Vă reamintim că, în urma discuțiilor purtate cu compania TAROM, în luna mai 2024, reprezentanții acesteia au informat ANPC asupra măsurilor pe care le-au luat pentru a preîntâmpina problemele care pot apărea în sezonul estival 2024, și anume: - în cazul anulării unui zbor, al întârzierii acestuia cu mai mult de 3 ore la sosire, precum și în situația de overbooking, pasagerii au posibilitatea de a primi, dacă își exprimă voința în acest sens, compensația financiară sub formă de voucher electronic care poate fi utilizat pentru achiziționarea de bilete TAROM, în termen de un an de la data emiterii. Valoarea acestora este de 350 EUR pentru o compensație de 250 EUR, de 500 EUR pentru compensație de 400 EUR și de 750 EUR pentru compensație de 600 EUR.
- pasagerii sunt informați de drepturile acestora pe site-ul companiei TAROM la secțiunea „Drepturile pasagerilor” sau pe adresa lor de e-mail. Compania nu dispune de un număr de telefon valabil, de tip call-center, pus la dispoziția pasagerilor.
- TAROM deține aeronave dispobilie, care pot interveni acolo unde este cazul, pentru suplimentări sau în situații de avarie.